Nem lehet mindenkinek megfelelni. Még ha egy csúcstermékről beszélünk is, biztosan lesz olyan alkalom, amikor valami nem fog működni, nem lesz jó az íze, vagy épp nem fog jól kinézni. Ilyenkor rossz vélemények fognak érkezni. Szerencsére még a negatív vélemények is növelhetik az értékesítést vagy a márka hitelességét.
Valójában a rossz tapasztalatok elég gyakoriak, és az emberek tudják ezt. Ha nincs negatív értékelésed, a vásárlók akár 95%-a azt fogja hinni, hogy csalsz. A kutatások szerint az ideális review-k 1-5 csillag közötti értékeléseket tartalmaznak, a legkeresettebb átlagértékelés pedig 4,2 és 4,5 között van.
Miért vonzódnak annyira a vásárlók a negatív véleményekhez? A negatív torzítás pszichológiai fogalma mindent megmagyaráz.
Eszerint az agyat sokkal jobban érdeklik a rossz hírek, mint a jó hírek. A gyakorlatban ennek van néhány érdekes következménye:
A negatív elfogultság elve közvetlenül megmagyarázza, hogy a rossz vélemények miért fontosak az ügyfelek számára:
2011-ben egy népszerű borkritikus úgy jellemezte az egyik drága toszkán bormárkát, hogy "olyan íze van, mint az állott zokninak". Az eredmény? A megrendelések 5%-os növekedése és a világ vezető médiájában való megjelenés.
A Pennsylvania Egyetem könyveladásokkal foglalkozó kutatása szerint a negatív kritikák átlagosan akár 45%-kal több eladást is hozhatnak, még akkor is, ha a kritika valóban durva. A zürichi és a koppenhágai egyetemek tanulmányai hasonló következtetésre jutottak.
Az biztos, hogy nem a negativitásra kell építeni az üzletet. A Moz kutatásaiból például tudjuk, hogy már négy vagy több negatív utalás a termékedre a vásárlók akár 70%-ának elvesztéséhez vezet
A rossz kritikák pozitív hatása csak kiegészítő jellegű, és inkább a befutott, stabil vállalatoknál működik, amelyeknek mélységet és emberi arcot ad. Gondolj rá úgy, mint egy igazán tökéletes márka utolsó összetevőjére
TIPP: Azon tűnődsz, hogy a vélemények minősége vagy mennyisége a fontosabb? A választ a következő cikkünkből megtudhatod.