Az ügyfélút ismerete az üzlet alapja: A vélemények minden lépésnél segítenek
A kezdeti kutatástól a vásárlásig és ajánlásig – a minőségi értékelések vásárlási útjuk minden szakaszában segítik a vásárlókat. A mai cikkünkből megtudhatod, miért és hogyan!
Mi az az ügyfélút?
A marketingben ez az összes olyan interakció összegét jelenti, amelyet a vásárló a márkával a termék megvásárlása előtt, közben és után folytat. A cégek számára ez egy felbecsülhetetlen értékű koncepció, amelynek köszönhetően megérthetik az ügyfelek gondolkodását, majd a megszerzett tudást közvetlenül az értékesítési stratégiában is alkalmazhatják.
Az ügyfelek általában 5 fázison mennek keresztül a vásárlási út során
Eredetileg csak három volt a felsorolásban, mégpedig a Megismerés, a Mérlegelés és a Konverzió. A digitális piac megjelenésével azonban további kettő is bekerült, nevezetesen a Megtartás és az Ajánlás.
A vásárlókat minden szakaszban számos tényező befolyásolja, amelyekre neked, mint márkának, figyelned kell. Amikor magunk is elmélyültünk a témában, rájöttünk, hogy az review marketing színvonala döntő szerepet játszik ebben. A következő fejezetekből megtudhatod, miért!
Első fázis: Megismerés
A megismerés fázisában a vásárlók egy problémát oldanak meg. Elromlott a számítógépük, szeretnének egészségesebben élni, olcsóbb autóbiztosításra van szükségük. Így hát leülnek az internet elé, és elkezdenek keresni. Blogokat olvasnak, videókat néznek a YouTube-on, görgetik a hashtageket az Instagramon. Vagy felveszik a telefont, és felhívnak egy barátot, aki jól kiismeri magát a témában. Általában a lehető legtöbb információt összegyűjtik, és megvizsgálják, valójában milyen lehetőségeik vannak.
Nagyon fontos, hogy a márkák láttassák magukat ebben a keresésben. Ezért foglalkoznak SEO-val, céges blogokat írnak, videókat forgatnak, együttműködnek influencerekkel, fizetnek PPC kampányokért és hírleveleket küldenek. Egyértelműnek kell lennie, hogy a keresett téma a te felségvized, és szilárd hírneved van ezen a területen. De több mint könnyű elveszni a többi 12 millió márka között az e-kereskedelemben. És pontosan itt jön szóba a minőségi értékelés.
Pozitív értékelésekkel látszódni fogsz. Az értékelések és az UGC teszik ki a kiválasztási módszer 50%-át, amellyel a Google eldönti, kit dobjon a keresési eredmények élére.
A minőségi vélemények gazdag “word of mouth”-t eredményeznek. Ezt bizonyítja például, hogy a világ 20 legnagyobb márkája keresési eredményeinek 25 százaléka a vásárlók által készített tartalomra mutató link. Ha jól csinálod a dolgokat, az emberek maguk fognak téged reklámozni.
Jó hírnévvel biztos lehetsz abban, hogy amikor személyes ajánlásokról van szó, a te neved hangzik majd el. Vásárlás során az emberek 92%-a ad erre!
A vélemények nem csak szövegeket tartalmaznak, hanem UGC-t (felhasználói tartalmakat) is, például videókat, fényképeket vagy bejegyzéseket a közösségi médiában és más nyilvános platformokon. Együtt ismét növelik annak esélyét, hogy az ügyfél találkozzon a márkáddal/termékeddel a problémája megoldása során.
Második fázis: Mérlegelés
Az első keresgélést követően a vásárlók több olyan márkát találnak, amelyeket alaposabban megvizsgálnak. Te is köztük vagy? Ez kiváló, de még nem nyertél…
A mérlegelési szakaszban a vásárlók alaposan szemügyre veszik termékeidet. Figyelembe veszik a teljesítményt, az árat, a hírnevet, az esztétikát és a gyakorlatiasságot. Megbízhatónak tűnsz? Tényleg úgy működik a terméked, ahogy kell? Kínálsz valami extrát, például kiváló ügyfélszolgálatot vagy további előnyöket?
Minden márka igyekszik olyan stílusban közölni ezeket az információkat tartalommarketing stratégiájuk részeként, amelyek meggyőzik a vásárlókat arról, hogy vásároljanak. De van itt egy nagy probléma – az emberek már nem bíznak a hagyományos marketingben. Ez az állítás az amerikai marketingügynökségek tekintélyes szövetségének, a 4A'sfelmérésein alapul, amelyben a válaszadók 96%-a fejezte ki bizalmatlanságát a reklámokkal szemben. Tehát, a szövegíród minden erőfeszítése ellenére a legtöbb ügyfél nem hisz el semmit, amit el akar mondani nekik, és a nagy, befolyásos márkák közelmúltbeli botrányaik miatt félnek a csalásoktól és a csalódástól is.
Az értékelések ezt a problémát is megoldhatják.
Még ha az emberek a marketingben már nem is bíznak, a személyes ajánlásokra akkor is adnak. És ez lehet online értékelés formában is – az emberek 84 %-a ugyanúgy tekint rájuk, mint egy baráttól kapott jótanácsra.
Az emberek 72%-a hisz egy új márkában a sok pozitív véleménynek köszönhetően. A 18 és 34 év közötti korosztályban ez az arány akár 91%-ot is eléri.
Az emberek 98%-a gondosan mérlegeli a véleményeket vásárláskor. Miért is vásárolnának vakon, ha mások elmondják nekik, hogy valójában milyen a terméked?
A vélemények jobban kommunikálják a termékkínálat erősségeit, mint a termékleírások. A vásárlók csak azt említik, ami igazán számít, olyan szavakkal, amelyeket mások megértenek. Az értékelések gyakran tartalmaznak egy fotót vagy videót is a való életből. Ezért nem meglepő, hogy az emberek akár tizenkétszer jobban megbíznak a véleményekben, mint a hagyományos marketingben.
Még a negatív szövegektől sem kell félni, ezekre még a mérlegelési fázisban lévő vásárlóknak is szükségük van. Céljuk ugyanis, hogy kiderítsék azt is, melyek a terméked legnagyobb hátrányai, és hogy együtt tudnak-e élni velük.
Harmadik fázis: Konverzió
Most vagy soha. Az ügyfél a „megrendelés” gomb fölé viszi az egérmutatót. Színkombinációt választ. Vagy az utolsó pillanatban pánikba esik, és elhalasztja a vásárlást. Eladóként ebben a szakaszban van az utolsó esélyed, hogy előadd legerősebb érveidet és fülbemászó CTA-dat. És ekkor nyomod a statisztikákat, a márkatörténeteket, a kedvezményes kuponokat, az ellenállhatatlan promóciókat...
De mi van akkor, ha csak pusztán a minőségi értékelések elegendőek lennének? Ahogy korábban említettük, manapság az emberek nehezen bíznak meg a márkákban. Ezért még a konverziós szakaszban is szívesebben olvasnak véleményeket, mintsem a kiváló copywrintingodra hallgassanak.
Ezt igazolják a következő statisztikák:
A vásárlók 87 %-a aktívan keresi minden vásárlás előtt az értékeléseket, 93 %-uknál ez döntő tényező.
5 pozitív vélemény elolvasása megháromszorozza annak esélyét, hogy az ügyfél vásárolni fog. Egyetlen értékelés akár 76,7%-kal növelheti a konverziók számát.
Az értékelések számának növekedésével a konverziós hatás szó szerint egyenes arányban növekszik. Az alábbi grafikon ezt tökéletesen mutatja. Lenyűgöző az a tény, hogy 100 vélemény megduplázása 200-ra megduplázza a konverziókat is.
Az értékelések a célzott reklámozás hatékony részét képezik. Bizonyíték erre a Blenders Eyewear márka esettanulmánya. A Facebook-hirdetésekhez csillagok formájában adott értékeléseket, és azonnal dupla átkattintási arányt ért el. A CPA 38%-kal csökkent, míg a ROAS 68%-kal ugrott. Röviden: ezek azok a számok, amit látni kívánsz.
Pusztán az értékelések jelenléte a termékoldalon, például csillagok formájában, akár 9%-kal növeli a konverziót.
Ha a vásárló valamilyen módon interakcióba lép velük (például rákattint a teljes szövegre), a konverzió 100%-kal nő.
Negyedik fázis: Megtartás
A megtartási szakaszban a lojális ügyfélkör kialakításáról van szó. Ha a vásárló már vásárolt, márkaként szükséged van rá, hogy újra ellátogasson hozzád. Végülis a visszatérő vásárlók alkotják a célcsoportod legértékesebb részét:
A hűséges vásárlók akár 31%-kal többet költenek, mint az újak.
Akár 14-szer nagyobb valószínűséggel adsz el valamit egy meglévő vevőnek, mint új vásárlót szereznél.
A vásárlói hűség öt százalékponttal történő növelése akár 95%-kal is növeli a profitot.
Egy új ügyfélkör megszerzése akár 50%-kal drágább lehet, mint egy meglévő megtartása.
Hogyan lehet támogatni a hosszú távú hűséget? A vélemények ebből a szempontból is jó megoldást kínálnak. Gyorsan egy stabil közösség benyomását keltik, ugyanakkor pontos betekintést nyújtanak minden egyes vásárló igényeibe.
Az új szövegek megerősítik a meglévő vásárlókat, hogy jó helyen vannak. Nem érzik magukat egyedül, és tudják, hogy minden vásárláskor jó döntést hoznak, amit több száz ember története is alátámaszt.
Ha az oldalon kiválóak az értékelések, a vásárlók nem fognak habozni, hogy újra vásároljanak. Könnyen utána tudnak nézni annak is, mennyire stabil a márka teljesítménye az idő múlásával.
Ha rendszeresen elemzed az értékelő szövegeket, akkor nem csak a hibákat fogod gyorsan kiszűrni, hanem jobban összpontosíthatsz arra is, amit az emberek élveznek. Az inspirációnak nincs határa, a termékfejlesztéstől a végső termékelhelyezésig felhasználhatod a véleményekből származó információkat.
Utolsó fázis: Ajánlás
Mit fog tenni az elégedett vevő, aki már régóta visszatérő vásárlód? Ajánlani fog téged!
Napjainkban ezt leggyakrabban értékeléseken keresztül teszi – és valószínűleg nem kell emlékeztetnünk már téged arra, hogy ez mennyire fontos a bizalmi válság miatt.
De hogyan vehetjük rá a vásárlókat, hogy minél több szöveget írjanak, és ne korlátozzák magukat olyan unalmas kifejezésekre, mint a „működik” és „elégedett”? Egy közelmúltban, 9000 vásárló körében végzett felmérés pontosan ezt a problémát vizsgálta:
Legjobban a kiváló élmény motivál. Termékből, csomagolásból, kommunikációból származó élmény. Nyűgözd le vevőidet, és 92%-uk büszkélkedni fog vele egy értékelésben.
Az anyagi motivációkat illetően az ingyenes termék (86%-uk ír véleményt) és a kedvezményes vagy hűségprogram-pontok (73%) a leghatékonyabbak.
67%-uk azért ír véleményt, mert segíteni szeretne másoknak a jó vásárlói döntés meghozatalában. Ezen kívül 51%-uk szeretné elsajátítani a márkatesztelő érzését.
65%-uk kifejezetten a te számodra ír tartalmat, mert úgy gondolja, hogy ezzel segít a termék fejlesztésében.
25%-uk csak azért ír véleményt, hogy a többi olvasó is elismerje.
Végszó: Értékelések nélkül nem lehet jól csinálni a marketinget
Az elejétől a végéig ez az egyik legfontosabb tényező, amely a vásárlókat minden lényeges vásárlási szakaszban ösztönzi:
A Megismerés fázisában láthatóvá teszi a terméket/márkát.
A Mérlegelés fázisában minőségi social proofként szolgál, ami a napjainkban az egyedüli dolog, ami valóban értékesít.
A konverziós szakaszban a szövegek eloszlatják az utolsó kételyeket, és ellenállhatatlan CTA-ként funkcionálnak.
A Megtartás fázisában a vélemények segítenek a stabil ügyfélkör kialakításában.
Az Ajánlás szakaszában még többet fogsz nyerni az értékelésekből, így lényegesen nagyobb előnnyel léphetsz be a következő ciklusba.
Feliratkozás hírlevélre
Ha rendszeresen szeretne menő cikkeket kapni, iratkozzon fel.
Az ügyfélút ismerete az üzlet alapja: A vélemények minden lépésnél segítenek
A Brand Testing Club egy új marketingeszköz, amelynek célja, hogy segítse a márkákat a termékek tesztelésében és az értékelések generálásában Európa-szerte, a tesztelőktől származó egyéb hiteles tartalmakkal együtt. Ily módon felbecsülhetetlen értékű reklámot készítünk, amelyre az ügyfelek hallgatnak.
Hírlevél feliratkozás
Ne aggódj, körülbelül hetente egyszer küldünk e-mailt, és nem spammelünk.